Start / Varför CVI? / Företagets historia

Företagets historia

CVI Automotive AB startades i London i mars 1988.
Företagets grundare, Mikael Sällström, fattade dock tycke för klassiska Volvo-modeller redan 1975 då han, egentligen av en ren slump, inköpte en röd Volvo PV Sport av årsmodell 1965.

Intresset övergick så småningom till en hobby och under vintern 1983-1984 övergav Mikael sitt vanliga jobb för att spendera åtta månader som Volvomekanikerlärling hos en av de allra första Classic Volvo specialistfirmorna i England; LH Motors i Putney, London. Ägaren, Chris Hart, hade börjat skruva isär Volvobilar redan vid slutet av 70-talet och visste praktiskt taget allt som var värt att veta om gamla Volvobilar. För Mikael var det en utmärkt introduktion till den mekaniska Volvovärlden, insikt i hur bilarna egentligen var ihopsatta och hur den absolut livsnödvändiga servicen skulle skötas.

Flera bilar köptes och såldes under de nästkommande åren och några bilar helrenoverades från grunden, men det skulle dröja ytterligare några år innan denna Volvohobby övergick till att bli en heltidssysselsättning. I mars 1988, med en helt fräsch juridikexamen i bagaget, startade Mikael företaget Classic Volvo Imports i en vindsvåning i ett hus i Islington, norra London. Idag heter företaget CVI Automotive.

I början utgjorde servicearbete och reparationer kärnan i verksamheten, men resorna gick regelbundet till Sverige för att inköpa delar och bilar. En trogen kund under den här perioden var Joginder Singh, vinnaren av 1965 års East African Safari Rally. Han vann rallyt med en PV 544 som Volvostallet hade lämnat kvar i Kenya efter att den hade kraschats under inledningen av föregående års rally. Joginder, Londonbo sedan länge, lyckades till slut få hem sin gamla rallybil från Östafrika som garagerats där, i "exil". Många olika delar inhandlades därefter från CVI för att återställa bilen till dess forna glans.

I slutet av åttiotalet dalade konjunkturen i Storbritannien kraftigt nedåt och med den även försäljningen av Volvoklassiker och tillhörande reservdelar. Samtidigt tillkom många nya aktörer på reservdelssidan vilket gjorde att priserna pressades rejält. Beslut togs därför om att bygga upp ett lager av "egna" delar och strategin var att köpa in mesta möjliga direkt från fabrik samt att även nytillverka utgångna detaljer. Som mekaniker och reservdelshandlare hade Mikael ofta studerat reservdelar från företag med namn som till exempel Girling, Lucas, Hardy-Spicer, Ranco och Wagner-Lockheed. Nu kontaktades dessa fabrikstillverkare och efter förhandlingar, ofta långa och hårda, så upprättades i många fall en kreativ affärsrelation.

1997 togs beslutet att flytta "hem" hela verksamheten till Sverige och väl på plats etablerades nya kontakter med svenska tillverkare och leverantörer av reservdelar.